Blinderman i Billings (wydanie z 24 grudnia) podsumowują wytyczne dla lekarzy w zachowaniu przy pacjentach pod koniec życia. Często obserwuję brak obiektywizmu ze strony opiekunów, ponieważ różne wartości nie są przestrzegane.
Decyzja pacjenta lub członka rodziny o przedłużeniu życia z pewnym stopniem cierpienia podlega systemowi wartości, w którym jakość życia jest porównywana z ilością życia. To naturalne, że wielu klinicystów w dziedzinie opieki paliatywnej ma swoje własne wartości. Opiekunowie muszą być przeszkoleni, aby szanować wartości pacjentów i ich rodzin, nawet jeśli takie wartości są sprzeczne z ich własnymi. Często, z powodu silnych przekonań religijnych, wielu pacjentów cenią sobie długość życia znacznie bardziej niż osoby zapewniające ich opiekę. Zbyt często członkowie rodziny czują się okrutni i pozbawieni współczucia, gdy podejmują decyzje, które przedłużają życie ich bliskich. Być może powinno być więcej edukacji dla dostawców o różnych kulturach i religiach, aby pomóc im zrozumieć i zaakceptować wartości, które nie są częścią ich własnego makijażu.
Daniel S. Berman, MD
Montefiore Medical Center, Bronx, NY
Nie zgłoszono żadnego potencjalnego konfliktu interesów związanego z tym pismem.
Odniesienie1. Blinderman CD, Billings JA. Komfortowa opieka nad pacjentami umierającymi w szpitalu. N Engl J Med 2015; 373: 2549-2561
Bezpłatny, pełny tekst Web of Science Medline
Odpowiedź
Autor odpowiada: zgadzam się z Bermanem, że jako lekarze musimy uważać, aby nie narzucać własnych wartości dotyczących tego, co jest odpowiednie pod koniec życia, i nie powinniśmy sprawiać wrażenia, że niektóre zabiegi są okrutne , gdy pacjenci są blisko do śmierci. Czy to ze względu na przekonania kulturowe, religijne czy osobiste, wielu pacjentów i ich rodziny mogą bardzo dobrze cenić podejmowan ie wszelkich środków w celu zachowania życia, nawet jeśli przedłużone życie prowadzi do niepełnosprawności, zależności lub fizycznego dyskomfortu. Musimy zidentyfikować te wyjątkowe przekonania i wartości oraz pomóc pacjentom i ich rodzinom sformułować cele związane z opieką zdrowotną, aby zalecić strategie pomocne w osiągnięciu tych celów, nawet jeśli strategie te pociągają za sobą przedłużone wsparcie dla życia. Jednak klinicyści nie powinni czuć się zobowiązani do oferowania lub oferowania leczenia, które nie spełni tych celów lub zaoferuje leczenia, które są związane z krzywdą i które nie przynoszą żadnych korzyści1.
Edukacja o określonych kulturach i religiach jest cenna i może pomóc dostawcom w poszanowaniu różnych wartości i przekonań. Jednak jako lekarze nie chcielibyśmy opierać naszych zaleceń wyłącznie na tej edukacji, ponieważ nie wszyscy członkowie określonej kultury lub religii mają wspólne wartości i przekonania. Zamiast tego sugerowałbym skupienie się bardziej na interwencjach edukacyjnych, które promują umiejętności komunikacyjne, praktyki kontemplacyjne i szerokie kompetencje kulturowe.
Craig D. Blinderman, MD
Columbia University Medical Center, Nowy Jork, NY
Od czasu publikacji artykułu autor nie zgłasza żadnego potencjalnego konfliktu interesów.
Odniesienie1. Blinderman CD, Krakauer EL, Solomon MZ. Czas na zmianę podejścia do określania stanu resuscytacji krążeniowo-oddechowej. JAMA 2012; 307: 917-918
Crossref Web of Science Medline
Powołanie się na artykuł (1) [więcej w: mrukmed, wzgorek lonowy, awidność ]
Gorzej….bezmyślność i dramatyczna buta niewiedzy
[..] odnosnik do informacji w naukowej publikacji odnosnie: terapia[…]
Ja mam TSH, FT4 i TPO w normie
[..] Odniesienie w tekscie do poradnia dietetyczna warszawa[…]
błonnik+antyoksydanty